Selamat Hari Raya n Happy Holiday~

kepada teman-temanku yang balik beraya n bercuti....

  1. Jan lupa sembahyang dalam pejalanan
  2. jan lupa buat assignment.. (T_T) sediii~~
  3. I LOVE YOU (hahahahahaaaaa~~)
  4. no. 3 tu joke jak
  5. bawa kuih raya ar... heeheheh....
  6. lastly~ enjoy your holiday~ (^^)
ikhlas dari,
Valeria Grace Nekochan

PETANG INI KAMI ENJOY..

11.00 am

Petang ini semua warga PML akan berbuka puasa si rumah En. Fir..
nantikan gambar yang akan di post selepas ini..



Thanks En. Fir..

Di sebalik kesepian blog ini...


~Terlibat sebagai AJK pada Majlis Penutupan Bulan Bahasa


BINA INSAN GURU (Khidmat masyarakat)

Kaum Adam Kelas PML dan P.Sos


Kaum Hawa PML sekalian

SAMBUTAN HARI GURU PERINGKAT IPGM KAMPUS KENINGAU

Sebelum bersukan di padang untuk hari Guru


Bersama Ketua Jabatan Pengajian Melayu yang sporting dan kami sayangi..hehe


Kaum Hawa kelas PML dan P.Sos


Bergambar kenangan bersama Puan Pengarah IPGM Kampus Keningau dan penghuni Sabah Cheshire Home..
.
.
.
.
.
.
.
.
Semoga terhibur mata memandang...

KELALAIAN...

Salam 1 Malaysia kepada semua...
wahh..sudah lama blog kelas ini dtinggalkan sepi tanpa cerita.
sedikit sebanyak memang ini merupakan kelalaian sang moderator..ditambah lagi dengan masalah yang tidak pernah selesai, "Perkhidmatan Wi-Fi" yang agak lambat.
Maaf kepada semua pengunjung setia yang sering kali kecewa apabila melihat tiada sebarang perubahan pada blog ini dalam jangka masa yang agak panjang

Walau bagaimanapun..
Marilah kita sambung coretan yang telah lama terbengkalai ini..Pertama sekali kesempatan ini diambil untuk mengucapkan "SELAMAT BERPUASA" kepada semua umat islam di IP Keningau ini terutamanya warga PML sekalian..

Melihat kepada post terdahulu,
ada dinyatakan di situ subjek PJM yang belum pasti...sekarang subjek yang pasti itu sebenarnya ialah BMM 3101 : Sukatan Pelajaran Bahasa Melayu Sekolah Rendah di ajar oleh Mr. Adnan.

Apa pula program yang telah dijalani oleh warga PML sehingga tempoh ini?

1. Hari Guru peringkat IPGM Kampus Keningau
2. BIG fasa 2-Sabah Cheshire Home(khidmat masyarakat)
3. PBS 2

Rasanya itu saja..maaf jika ada yang tertinggal..

Antara aktiviti selepas ini pula ialah...

1. Pameran bahan literasi bahasa
2. Pameran bahan Pengamatan
3. Majlis berbuka puasa bersama (request untuk En. Fir hehe)
4. Buat 'assignment'..(wajib)
5 ....

Moderator sememangnya teringin sekali memasukkan gambar2 menarik dalam blog ini untuk tatapan semua, malangnya...line tidak clear..
semoga dapat dimasukkan di masa yang akan datang..

SELAMAT KEMBALI WARGA PISMP PML SEKALIAN

Nampaknya,sekarang kita sudahpun berada di semester 2 bagi Program Ijazah Sarjana Muda Perguruan ini..diharapkan, semua telah melalui detik2 cuti yang menarik selama 3 minggu lalu. Tidak lupa juga, semua warga PISMP PML mengucapkan selamat datang kepada semua pelatih baharu KPLI & J-Qaf ambilan Jun yang baru mendaftar isnin lalu. Bagi memulakan coretan bagi semester ini, eloklah kita melihat apakah subjek yang akan kita pelajari bagi semester ini.

PKP 3103 : PERKHIDMATAN DALAM PEMULIHAN - EN. AGUS YANUL
PKP 3104 : KEMAHIRAN PENGAMATAN - EN. AGUS YANUL
EDU 3103 : MURID DAN ALAM BELAJAR - PN. NORHAYATI BINTI IDRIS
WAJ 3103 : ENGLISH LANGUAGE PROFICIENCY 2 - MDM. KAMALADEVY A/P P.S SIVAM
WAJ 3104 : LITERASI BAHASA - EN. MOHD. FIRDAUS BIN ABDUL SALAM
WAJ 3105 : NUMERICAL LITERACY - MDM. RAITI BINTI NAIMAN
PJM 3102 : (x pasti sangat, akan dirujuk kemudian) - PN. SITI NORASHIKIN BINTI MASTUN

* Sebarang perubahan tertakluk kepada jadual yang diberi.

Oleh itu, diharapkan semua warga PISMP PML akan dapat meningkatkan usaha dan melakukan yang lebih baik dari semester lepas...GOOD LUCK SEMUA.

SELAMAT BERCUTI SEMUA

Pertama sekali, moderator minta maaf kerana sudah lama tidak meng'update' blog kelas yang tercinta ini..al-maklumlah peperiksaan baru juga berakhir.

Jadi, warga kelas PML sekalian..macam mana dengan peperiksaan? diharapkan agar kita semua sudah melakukan yang terbaik walaupun soalannya memang agak mencabar. Kita nantikanlah sahaja keputusannya dengan sabar.

Sudah merancang apa yang ingin dilakukan semasa cuti? daripada apa yang didengar, ada yang nak turun sawah, menghadiri perkahwinan saudara-mara, melancong, tidur sepuas-puasnya, makan...dan banyak lagi..hehe

Apa pun aktiviti kita semua, sila berhati-hati dan jaga kesihatan ya, jangan pula ada yang kembali di IP ini dalam keadaan yang tragik..

apa-apapun, moderator mengucapkan selamat bercuti dan gunakanlah waktu yang ada sebaik-baiknya..

PERHATIAN...

TAKLIMAT PEPERIKSAAN MEI 2009

TARIKH : 15 MEI 2009 (JUMAAT)
MASA : 2.30 PM
TEMPAT : DEWAN BESAR, IPGM KAMPUS KENINGAU

JADUAL PEPERIKSAAN MEI 2009 (18-28 MEI 2009)

TARIKH : 20 MEI 2009 (RABU)
MASA : 2.30 - 5.00 PM (2 JAM 30 MINIT)
KURSUS : FALSAFAH DAN PENDIDIKAN DI MALAYSIA (EDU 3101)

TARIKH : 21 MEI 2009 (KHAMIS)
MASA : 2.30 - 5.00 PM (2 JAM 30 MINIT)
KURSUS : PERKEMBANGAN KANAK-KANAK (EDU 3102)

TARIKH : 25 MEI 2009 (ISNIN)
MASA : 8.30 - 11.00 AM (2 JAM 30 MINIT)
KURSUS : PENGENALAN KEPADA PENDIDIKAN PEMULIHAN (PKP 3101)

TARIKH : 26 MEI 2009 (SELASA)
MASA : 8.30 - 11.00 AM (2 JAM 30 MINIT)
KURSUS : PENGENALAN KEPADA MASALAH BAHASA DAN KOMUNIKASI (PKU 3102)


* Untuk kepastian/bagi mengelakkan sebarang kesilapan, sila rujuk memo yang sudah dilekatkan dalam kelas. Selamat berjaya & selamat menghadapi peperiksaan...

SAMBIL MENYELAM MINUM AIR..

Sambil online, baca CARTA ALIR...

Memandangkan peperiksaan sudah hampir membuka tirainya, maka eloklah jika blog ini diselitkan dengan unsur-unsur yang membolehkan semua warga PML me'refresh' semula apa yang telah dipelajari...PKP 3101



Ingat!!! En. Fir cakap carta alir ni amat penting...bagaikan NYAWA kita sebagai bakal guru pemulihan..

Selain itu,
yang ini pun kena ingat juga...


KELAS INTERVENSI AWAL MEMBACA DAN MENULIS (KIA2M)

Program Kelas Intervensi Asas Membaca dan Menulis (KIA2M) bertujuan untuk membantu murid yang belum menguasai kemahiran membaca dan menulis dalam Bahasa Melayu pada tahun satu.

Kumpulan murid ini adalah terdiri daripada mereka yang lambat atau belum menguasai kemahiran asas membaca dan menulis. Mereka ini bukan hanya terdiri daripada murid pemulihan khas tetapi juga dari kalangan murid yang hanya perlukan pemulihan dalam kelas.

Oleh itu strategi pengajaran dan pembelajaran yang hendak digunakan perlulah sesuai dengan keperluan untuk membantu murid ini menguasai kemahiran asas ini dengan seberapa segera yang boleh.

PROGRAM PEMULIHAN
KEMAHIRAN MEMBACA, MENULIS DAN MENGIRA (PROTIM)



Program 3M ( membaca, menulis dan mengira)

Bertujuan menangani masalah murid tahun enam sebelum melangkah ke tingkatan satu.

Murid diasingkan kepada tiga kumpulan:
Tidak menguasai 3M ( membaca, menulis dan mengira)
Tidak menguasai 2M( membaca dan menulis)
Tidak menguasai M3.

Guru bahasa melayu dan matematik tahun enam yang terpilih.
Dibantu oleh guru pemulihan.
Nisbah guru- murid yang kecil.

PROGRAM BIMBINGAN KEMAHIRAN MEMBACA, MENULIS DAN MENGIRA (PROBIM)

Program ini dilaksanakan di kalangan pelajar tingkatan satu yang lemah dalam matematik/bahasa (mendapat gred D & E dalam peperiksaan UPSR atau keputusan lemah dalam tingkatan peralihan). Diharap melalui program ini, kumpulan pelajar ini akan diperbaiki prestasi mereka dalam bidang matematik/bahasa.

GOOD LUCK (^^)

to all my fellow PISMP PEMULIHAN, good luck in your MUET speaking exam tomorrow... you can do it! relax n give your 1000% of effort... God Bless... (^^) luv*luv*kiz*kiz*

LAWATAN KPLI DAN PISMP PEND. PEMULIHAN KE SK. BUKIT PADANG, JPN DAN SK. LIKAS

Syukur kerana lawatan kami ke 3 lokasi yang telah dirancang, berjalan dengan lancar. kami bertolak dari Ip lebih kurang jam 7.30 pagi (29hb april) diiringi oleh dua orang pensyarah iaitu En. Mohd. Firdaus bin Abd. Salam dan En. Agus Yanul dan tiba di SK Likas pada jam 10.30 pagi. Ketibaan kami disambut dengan iringan muzik tradisional yang dimainkan oleh kanak-kanak pendidikan khas bermasalah pembelajaran...kami amat teruja dengan kebolehan mereka!


Murid-murid pendidikan khas sedang memainkan alat tradisional...

Sebelum dibawa melawat ke kelas pendidikan khas, kami diberi taklimat berkenaan dengan kelas berkenaan, banyak input yang kami terima melalui taklimat ini. Misalnya, bilangan kanak-kanak bermasalah pembelajaran yang bersekolah di sekolah ini adalah seramai 58 orang dengan tenaga pengajar seramai 20 orang. Bilangan ini cukup membuatkan kami terkejut, kami dapat membayangkan bagaimana pula nasib kanak-kanak yang berada di pedalaman yang tidak mendapat kemudahan kelas pendidikan khas.


Taklimat oleh cikgu Magdalena..salah seorang guru pendidikan khas di SK. Bukit Padang

Setelah mendengar taklimat, kami dibawa melawat kelas-kelas pendidikan khas yang dimaksudkan. Kami mendapati bahawa, kelengkapan yang mencukupi membantu pembelajaran kanak-kanak bermasalah pembelajaran ini.


Murid Autisme sedang menjalani P&P


Antara murid pendidikan khas bermasalah pembelajaran


Cikgu Agus sedang menerangkan sesuatu...

Lebih kurang jam 12.30 tengahari, kami melangkahkan kaki keluar dari sekolah ini namun yang pasti banyak pengetahuan dan pengalaman baru yang kami timba melalui lawatan kami ke sekolah ini. Sebelum makan tengahari, kami ke tempat penginapan (Ruby inn) terlebih dahulu untuk berehat dan menyimpan pakaian.

Tepat jam 1.30, kami bertolak semula ke destinasi seterusnya iaitu JPN(Sektor Pendidikan Khas ), kami tiba di destinasi lebih kurang jam 2 petang. Ketibaan kami disambut oleh En Kassim bin Buntak (Pegawai hal ehwal Pemulihan Khas di Sabah) bersama Cik Rohana yang juga merupakan pegawai di unit Pendidikan Khas ini. Di sini, kami mendengar pula taklimat tentang Jabatan Pendidikan Khas yang bakal menjadi majikan kami suatu hari nanti (dipetik dari kata2 En. Firdaus). Kami diberi penerangan secara terperinci tentang tugas-tugas Jabatan Pendidikan Khas ini dan kami juga didedahkan dengan permasalahan yang dihadapi oleh Jabatan ini dalam menangani peningkatan jumlah murid pemulihan khas selain masalah guru-guru pemulihan itu sendiri. Taklimat berakhir lebih kurang jam 3.30 petang iaitu 30 minit lebih awal dari yang dijangka, sebelum berangkat ke tempat penginapan kami dihidangkan pula dengan sedikit jamuan ringan. Terima kasih JPN!


En.Kassim bin Buntak


Cik Rohana menerima cenderahati dari IPGM Kampus Keningau

Keesokan harinya, sepatutnya kami bertolak ke SK. Likas pada jam 7.30 pagi namun,disebabkan ada perubahan jadual, perjalanan kami ditangguh ke jam 9.00 pagi. Kami tiba di SK. Likas lebih kurang jam 9.30 pagi dan ketibaan kami disambut oleh Penolong kanak Pentadbiran, guru pemulihan khas dan juga guru-guru di sekolah ini. Walaupun kami difahamkan terdapat program lain yang diadakan semasa lawatan kami di sekolah tersebut namun, kami bersyukur kerana pihak sekolah ini masih menerima kunjungan kami dengan tangan yang terbuka.

Seperti juga destinasi sebelum ini, kami diberikan taklimat berkenaan kelas Pemulihan Khas di sekolah ini. Taklimat diberikan oleh En. Khasnan yang juga merupakan antara guru pemulihan yang cemerlang di negara ini. Beliau banyak memberi input tentang cara pengajaran murid-murid pemulihan yang berkesan, memang banyak yang kami pelajari dari beliau. Setelah menerima taklimat, kami dibawa pula melawat ke kelas pemulihan di bawah kelolaan En. Khasnan, guru pemulihan khas di sekolah ini. Kelas pemulihan di sekolah ini amat unik dan menarik perhatian kami kerana dengan ruang yang terhad, En. Khasnan menggunakan semua kelengkapan semaksimum yang mungkin mengikut kekreatifan beliau.


En. Khasnan, guru pemulihan khas SK. Likas


keadaan kelas pemulihan yang agak sempit namun dimanfaatkan sepenuhnya...


En. Khasnan tidak jemu-jemu memberikan input tentang kelas pemulihan.

UNTUK TATAPAN BERSAMA...













Semoga kita dapat mengadakan lawatan ke tempat lain pula di masa yang akan datang...

~ Mungkin entri kali ini kurang memuaskan, maklumlah sering sahaja ada masalah dengan wi-fi jadi ianya akan diperbaiki dari masa ke semasa, moderator juga mohon maaf jika ada yang tidak berpuas hati dengan gambar atau lain2 yang telah tersiar;)...keep up PML!

EDISI KAUM HAWA..

Pertama sekali, ucapan tahniah kepada semua warga PISMP PML kerana telah menduduki UAK dengan jayanya..semoga kita semua akan mendapat keputusan yang baik. Tapi ingat, peperiksaan akhir akan menjelang tidak lama lagi..JANGANlah kita ulangi SEJARAH sem. 1 semasa pra dulu, memang amat menyakitkan. sama-samalah kita berusaha..

Sebenarnya, entri kali ini sepatutnya diletakkan minggu lalu, tetapi memandangkan keadaan yang tidak mengizinkan dan kesibukan kita bersama sebagai pelajar jadi terpaksalah ditangguhkan hingga ke hari ini. Minta maaf semua ;)

Kenapa pula entri kali ini di beri tajuk EDISI KAUM HAWA? bukan niat nak meminggirkan kaum ADAM yang empat orang tu tetapi memandangkan aktiviti yang kami buat ni hanya melibatkan kaum hawa sahaja..maka tajuk inilah yang paling sesuai. Jangan risau, EDISI KAUM ADAM akan menyusul selepas ini..

inilah dia aktiviti yang kami telah laksanakan (p/s~aktiviti ini adalah aktvt tidak rasmi yer)...


~ Photo edited by Farah Diana..

Aktiviti ni adalah 'makan bersama di KFC' pada 22 April 09' ..lihatlah wajah-wajah kaum HAWA pml, nampaknya semua berpuas hati dengan aktiviti ini..memang kenyang..

Jika dilihat secara mata kasar mungkin bagi sesetengah orang memang tidak membawa faedah, tetapi bagi kami, ini membawa seribu makna kerana dalam sejarah PISMP PML inilah kali pertama kaum HAWA keluar bersama-sama dan makan bersama (tdk sangka dapat sambutan semua kerana dirancang secara spontan). Secara tidak langsung ini telah mengeratkan lagi silaturrahim sesama kami...terima kasih semua..

~alangkah baiknya jika kaum ADAM pml ada bersama masa ni..mesti keadaan akan bertambah meriah

akhir kata,semoga hubungan kita akan bertambah erat..'BUANGLAH YANG KERUH AMBIL YANG JERNIH'..kita masih ada 4 tahun untuk dihabiskan bersama, ianya bukan satu jangka masa yang pendek..fikir-fikirkanlah!

YANG SERING KITA DENGAR..TETAPI TIDAK DIHAYATI

Marilah kita hayati bersama, makna di sebalik nukilan ini..

GURU OH GURU

BERBURU ke padang datar
Dapat rusa belang kaki
Berguru kepala ajar
Ibarat bunga kembang tak jadi
(dedikasi kepada Hari Guru dan guruku tercinta)

Dialah pemberi paling setia
Tiap akar ilmu miliknya
Pelita dan lampu segala
Untuk manusia sebelum jadi dewasa.

Dialah ibu dialah bapa juga sahabat
Alur kesetiaan mengalirkan nasihat
Pemimpin yang ditauliahkan segala umat
Seribu tahun katanya menjadi hikmat.

Jika hari ini seorang Perdana Menteri berkuasa
Jika hari ini seorang Raja menaiki takhta
Jika hari ini seorang Presiden sebuah negara
Jika hari ini seorang ulama yang mulia
Jika hari ini seorang peguam menang bicara
Jika hari ini seorang penulis terkemuka
Jika hari ini siapa sahaja menjadi dewasa;
Sejarahnya dimulakan oleh seorang guru biasa
Dengan lembut sabarnya mengajar tulis-baca.

Di mana-mana dia berdiri di muka muridnya
Di sebuah sekolah mewah di Ibu Kota
Di bangunan tua sekolah Hulu Terengganu
Dia adalah guru mewakili seribu buku;
Semakin terpencil duduknya di ceruk desa
Semakin bererti tugasnya kepada negara.
Jadilah apa pun pada akhir kehidupanmu, guruku
Budi yang diapungkan di dulangi ilmu
Panggilan keramat "cikgu" kekal terpahat
Menjadi kenangan ke akhir hayat.

USMAN AWANG
1979

Mungkin kita tidak sedar bahawa profession yang kita pilih ini amat tinggi martabatnya di mata masyarakat..buktinya..(sedikit pengalaman dari PBS 1, 23-27 Mac 09)

Ceritanya begini...

Saya telah diminta oleh seorang guru untuk menjaga kelas tahun 1. Kebetulan, dalam kelas itu ada seorang murid yang memang mengenali saya. Sebaik sahaja saya memasuki kelas itu, dia memandang saya dengan muka tersenyum..

Tiba-tiba dia menuturkan kata-kata yang amat menyentuh hati saya. Katanya.."oh, cikgu pula..bukan orang lagi.."..

Pembaca sekalian, dapatkah anda melihat maksud yang amat mendalam di sebalik kata-kata anak kecil berumur 7 tahun ini? bagi saya, saya dapat merasakan bahawa murid ini amat memandang tinggi status seorang guru, sehinggakan dia melihat guru itu lebih dari seorang manusia, mungkin agak lucu tetapi inilah hakikatnya..

GOOD LUCK...



Diucapkan selamat berjaya dan selamat menjawab kepada semua calon MUET (25 April 09') dan calon UAK (27 April 09')...terutamanya kepada ahli kelas PISMP Pend. Pemulihan, jawab dengan tenang dan jangan lupa baca DOA..GOOD LUCK everybody

APA YANG PERLU KITA TAHU...

Siapakah kanak-kanak Pemulihan Khas?


“ kanak-kanak pemulihan adalah kanak-kanak yang mempunyai intelek dan kecerdasan yang rendah juga kurang berkebolehan menerima pendidikan biasa.”
-AE TANSLEY DAN R.CULLIFORD-


“ kanak-kanak pemulihan ialah kanak-kanak yang kurang taakul, kurang berkemampuan membuat sesuatu keputusan atau kesimpulan dan kurang memahami tentang perkara-perkara yang agak abstrak.”
-M.FCLOUGH-




“ kanak-kanak yang gagal menerima pelajaran dan mereka ini berkemampuan mempunyai kecerdasan yang tinggi, yang sederhana dan di bawah paras sederhana. Kita tidak masukkan kategori kanak-kanak yang terlalu lemah (mentally retarded).”
-SHARIFAH RAHMAH ALI-



CIRI-CIRI KANAK-KANAK PEMULIHAN KHAS


EMOSI DAN TINGKAHLAKU

1.Perasaan rendah diri
2.Perasaan risau
3. Sedih / hiba / duka
4. Cepat bosan / jemu terhadap pelajaran
5. Takut dengan perkara baru
6. Degil, tidak patuh arahan
7. Pasif
8. Malas



SOSIAL

1. Gelisah – tidak selesa dengan guru atau rakan
2. Lemah / kurang interaksi dengan rakan.
3.Gemar menghisap atau menggigit jari / kuku.
4.Selalu tidak hadir ke sekolah dengan
pelbagai alasan.
5.Selalu menangis - enggan masuk kelas.
6.Hyper aktif – selalu bergerak dan menganggu
kawan.


KESIHATAN

Lemah tubuh badan serta kurang zat makanan.
2.Tumbesaran tubuh badan tak seimbang
(gemuk/kurus)
3.Tumpuan perhatian terhad- masalah
penglihatan.
4. Lemah gerakan moto-kasar dan halus.
5. Kesihatan terganggu - seperti selalu sakit,
sakit terlalu lama dan teruk.
6. Kurang menjaga kebersihan diri.



KESEDIAAN BELAJAR

1. Belum bersedia untuk belajar.
2. Kurang perbendaharaan kata.
3. Lemah pemahaman.
4.Kurang keyakinan diri dan rangsangan.
5.Kurang matang – IQ tidak seimbang dengan
umur hayat.



PENGAMATAN

1.Tidak kenal perbezaan bentuk, saiz,
warna dan turutan.
2. Lemah pendengaran bunyi dan rentak.
3. Keliru konsep ruang dan mencari arah.
4. Lambat mengkelas benda.
5. Kesukaran menghubungkaitkan pelajaran yang lama
dengan yang baru.
6. Tidak dapat menyelesaikan masalah
7.Sukar ambil bahagian dalam permainan,
tidak faham undang-undang.
8. Tidak kreatif.
9. Lemah pergerakan dan perbuatan.
10. Lemah daya pemikiran.
11. Tidak boleh / lemah ingat kembali


JANGAN LUPA!!

Perkara : TAKLIMAT PEPERIKSAAN DAN UJIAN AKHIR KURSUS

Tarikh : 23 APRIL 2009 (KHAMIS)

Masa : 3.30 PTG

Tempat : DEWAN BESAR INSTITUT

Kehadiran : SEMUA PELAJAR DIWAJIBKAN HADIR


Khas buat jejaka PML..Tajuk-tajuk "TUGASAN" anda..

TITAS

Azlan : Kepentingan wujudnya interaksi positif dan negatif antara pelbagai tamadun

Shiraley : Huraikan 5 konsep prinsip Hadhari seterusnya (sambungan dari tajuk Wanie)

Safhwan : Huraikan peranan agama islam dalam membantu pembinaan tamadun Cina

Kiven : Nyatakan teori kedatangan Islam ke Tanah Melayu

EDU 3102 : PERKEMBANGAN KANAK-KANAK

Azlan : Kepentingan guru memahami konsep asas perkembangan kanak-kanak serta prinsip-prinsip perkembangan.

Shiraley : Jelaskan faktor yang mempengaruhi perkembangan sosioemosi kanak-kanak dan peranan guru dalam mempertingkatkan perkembangan sosioemosi kanak-kanak berumur 6-14 tahun.

Safhwan : Kumpul maklumat tentang perkembangan fizikal berdasarkan teori perkembangan fizikal Arnold Gesell dan Robert Havighurst

Kiven : Kumpul maklumat tentang perkembangan bahasa berdasarkan teori pemerolehan bahasa Noam Chomsky







NEW ENTRY

  • SAYA SUDAH TUKAR LAYOUT..
  • SAYA SUDAH TAMBAH LINK..
  • HARAP SEMUA PUAS HATI..
  • SILA BERI KOMEN PENAMBAIKAN KE ATAS BLOG INI.
  • KERJASAMA DIPERLUKAN..
-TERIMA KASIH ALAM--

maafkan saya

saya terlupa shotbox pnya id..saya rasa itu setting shotbox limit post mesej 60 saja..so tepaksa buat shotmix baru la.sory peminat2 smua..

SILA AMBIL PERHATIAN..!!

TARIKH-TARIKH MESTI MAU INGAT

UJIAN BERTULIS MUET
(25 April 2009)

UJIAN AKHIR KURSUS

(27 April 2009)

LAWATAN PML KPLI/PISMP
(29-30 April 2009)

UJIAN LISAN MUET
(5-7 May, 11-13 May)

PEPERIKSAAN AKHIR SEMESTER
(18-28 May)


TAJUK-TAJUK "TUGASAN" ANDA (Sila siapkan)

TITAS..

Yea : Huraikan konsep, definisi, ciri-ciri dan obj. tamadun

Jayn : Definisi tamadun, prinsip-prinsip dan mengapakah sumber tamadun islam berpandukan
al Quran dan as Sunnah, akal, penemuan penciptaan baru dan penyempurnaan semula

Flora : Jelaskan nilai2 Universal antara tamadun

Ap : Tokoh tamadun islam dan nyatakan sumbangan mereka kpd tamadun islam

Kath : Ciri-ciri pemodenan Meiji (1897-1912)

Re-G : Hubungan kuat tamadun India dgn agama, bagi contoh dan jelaskan.

Wani : Gariskan 10 prinsip Islam Hadhari dan huraikan 5 daripadanya.

Yan : Huraikan konsep tamadun islam beserta prinsip tamadun islam

Loha : Peranan kedatangan Islam ke tanah Melayu

Dayah : Lukiskan peta yang menunjukkan teori kedatangan Islam ke tanah Melayu

Farah : Huraikan kedatangan Islam ke Tanah Melayu

Jiah : lima tokoh Islam dan sumbangannya terhadap tamadun dunia

E'lie : Lima tokoh berbangsa China dan sumbangan kepada tamadun dunia

Grace : Apakah kesan pengaruh Islam dalam tamadun Melayu


EDU 3102 : PERKEMBANGAN KANAK-KANAK

Yea : Kanak-kanak Autisme, kurang tumpuan, Hiperaktif

Jayn : Carian maklumat dan kajian kes pengaruh baka & persekitaran ke ats anak kembar

Flora : Instrument ujian personaliti dan konsep kendiri, jalankan ujian (akan dibincangkan)

Ap : Kanak-kanak disleksia, lembam dan terencat akal ringan

Kath : Kumpul kajian kes berkenaan perkembangan sosioemosi

Re-G : Faktor pengaruhi perkembangan kognitif kanak-kanak dan peranan guru dlm mempertingkatkan perkembangan kognitif kanak-kanak berumur 6-14 tahun

Wani : Kumpul maklumat ttg konsep personaliti & konsep kendiri, teori-teori berkaitan & kategori/jenis personaliti dan konsep kendiri, guna borang grafik banding beza konsep kendiri, penghargaan kendiri dan kecekapan kendiri dan bincangkan peranan guru dalam tangani konsep kendiri & personaliti berbeza di bilik darjah.

Yan : Kumpul maklumat tentang prkembangan bayi, & kanak-kanak berumur 6-14 tahun, banding beza dapatan Piaget & Vygoysky ttg perkembangan kognitif.

Loha : Kumpul maklumat ttg perkembangan fizikal kanak-kanak berumur 6-14 tahun.

Dayah : Maklumat ttg perkembangan sosioemosi bayi, dan kanak-kanak berumur 6-14 tahun, bincangkan pengaruh persekitaran dan baka berpandukan pendapat tokoh...(borang soal selidik, sola rujuk dgn cigu)

Farah : Lakarkan perubahan fizikal kanak-kanak bermula tahap pra kelahiran (saiz dan bentuk), jelaskan faktor pengaruhi perkembangan fizikal kanak-kanak begi setiap perubahan dan bincangkan peranan guru dlm mempertingkatkan perkembangan fizikal kanak-kanak 6-14 tahun.

Jiah : Kanak-kanak masalah kecacatan fizikal, masalah tingkah laku dan sindrom down.

E'lie : Fitrah kejadian manusia, pertumbuhan dan perkembangan manusia - Pengurusan grafik dan fitrah kejadian manusia menurut perspektif agama dan biologi.

Elvy : Kanak-kanak masalah penglihatan dan pendengaran

Grace : Sama dengan tajuk Farah..


P/s ~ Kepada 4 orang jejaka PML, sila ambil tajuk kamu daripada kakak sulung aa..A.S.A.P

~ Sila siapkan tugas secepat mungkin, jangan bertangguh!

~ Jangan lupa pesanan En. Fir untuk memprint "Garis Panduan pelaksanaan Program Pemulihan Khas 2008 Edisi Percubaan"...Berguna untuk exam.




makaseh kiven coz blanja km makan... hehehehe... bahagia makan free... ahhahaha... sayang yang laen blk awal... bulie jg kt suma makan sma2 dalam family yang lengkap...

alamak... terpotong pl c farah... sowie farah.. jan mara ar... mara kamera sy... (T_T)

lain kali belanja makan lg ar?? ehehhe.. pas tu kita makan ramai2...

KAMI BANGGA....

hmmmm..lama dah x tertambah post ni.tulah sepa suruh line wifi x clear.
kali ni kitorang mau introduce plak DUA orang kuat PML. walaupun perkara ni dah agak lama tapi mau juga abadikan kenangan dalam blog ni kan?

INTRODUCING...




Nama : KIVEN RON CHIN
Asal : Kota kinabalu
No. phone : hehe tanyalah sendiri

kenapa kami bangga ? sebab dialah YDP IPGM Kampus Keningau yang the latest.
p/s~ gambate KIVEN, kitorang slalu sokong ko dr belakang...



Nama : Aloha Ibin
Asal : Ranau
No. Phone : pun tanya sendiri aa..huhu

kenapa kami bangga? haaa...ni lah dia S/U kepada Kiven. S/U JPP yang the latest.
p/s~ Lo, berusaha aaa...kami pun tetap sokong ko juga...jan risau..

Memperkenalkan...




Inilah kami...warga PISMP Pend. Pemulihan sem 1 09'. Dalam gambar tu, cuma 17 orang (14 perempuan and 3 lelaki) sahaja, bermakna ada 2 orang lagi yang missing.Dorang p mana ekk? hmm..yang satu ambik gambar, yang satu lagi p menghadiri majlis kahwin hehe..Soryla yerr wan n Elvy, dont worry nanti kitorang masukkan gambar korang di post yang seterusnya..