DOA UNTUK EXAM..GOOD LUCK ALL..

  • Doa memulakan ulangkajiاَللَّهُمَّ إِنِّيْ أَسْأَلُكَ فَهْمَ النَّبِيِّيْنَ وَحِفْظَ الْمُرْسَلِيْنَ وَالْمَلاَئِكَةِ الْمُقَرَّبِيْنَ. اَللَّهُمَّ اجْعَلْ لِسَانِيْ عَامِرًا بِذِكْرِكَ وَقَلْبِيْ مَلِيْئًا بِخَشْيَتِكَ، إِنَّكَ عَلَى مَا تَشَاءُ قَدِيْرٌ.

Maksudnya: “Ya Allah! Aku memohon daripadaMu kefahaman para nabi, ingatan para rasul dan malaikat terhampir. Ya Allah! Jadikanlah lidahku basah dengan zikir kepadaMu, hatiku dipenuhi dengan takut kepadaMu. Sesungguhnya Engkau maha berkuasa di atas segala apa yang Engkau kehendaki.”

  • Doa selepas mengulangkajiاَللَّهُمَّ إِنِّي أَسْتَوْدِعُكَ مَا قَرَأْتُ وَمَا فَهِمْتُ وَمَا حَفِظْتُ فَرُدَّهُ إِلَيَّ عِنْدَ حَاجَتِيْ إِلَيْهِ، إِنَّكَ عَلىَ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيْرٌ.Maksudnya: “Ya Allah! Sesungguhnya aku menitip apa yang aku baca, faham dan hafal kepadaMu. Maka kembalikanlah ia kepadaku ketika aku memerlukannya. Sesungguhnya Engkau maha berkuasa di atas segala sesuatu.”Doa Pada Hari PeperiksaanDicadangkan agar doa-doa berikut diucapkan pada hari peperiksaan, iaitu sebelum dan semasa peperiksaan berlangsung: 

  • Ketika memasuki dewan peperiksaan:وَقُلْ رَبِّ أَدْخِلْنِي مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِي مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَلْ لِي مِنْ لَدُنْكَ سُلْطَانًا نَصِيرًاMaksudnya: “Dan katakanlah: “Wahai Tuhanku! Masukkanlah daku dengan kemasukan yang benar lagi mulia, serta keluarkanlah daku daripadanya dengan cara keluar yang benar lagi mulia; dan berikanlah kepadaku daripada sisiMu hujah keterangan serta kekuasaan yang menolongku.”

  •  Ketika menerima kertas soalan:قَالَ رَبِّ اشْرَحْ لِي صَدْرِي. وَيَسِّرْ لِي أَمْرِي. وَاحْلُلْ عُقْدَةً مِنْ لِسَانِي. يَفْقَهُوا قَوْلِي.Maksudnya: “Wahai Tuhanku, lapangkanlah bagiku dadaku. Dan mudahkanlah bagiku tugasku. Dan lepaskanlah simpulan daripada lidahku, supaya mereka faham perkataanku.”

  •  Ketika sukar menjawab:ياَ حَيُّ يَا قَيُّوْمُ، بِرَحْمَتِكَ أَسْتَغِيْثُ.Maksudnya: “Wahai Tuhan yang maha hidup lagi maha berdiri dengan sendirinya. Dengan rahmatMu aku bermohon pertolongan.”  Atau:اَللَّهُمَّ لاَ سَهْلَ إِلاَّ مَا جَعَلْتَهُ سَهْلاً وَأَنْتَ تَجْعَلُ الْحَزَنَ الصَّعْبَ إِنْ شِئْتَ سَهْلاً.Maksudnya: “Ya Allah! Tidak ada kesenangan melainkan pada perkara yang engkau jadikan kesenangan padanya. Dan engkau menjadikan kedukacitaan dan kesukaran sebagai mudah dan senang jika Engkau kehendaki.” 

  • Jika anda terlupa jawapan:اَللَّهُمَّ يَا جَامِعَ النَّاسِ لِيَوْمٍ لاَ رَيْبَ فِيْهِ اجْمَعْ عَلىَ ضَالَّتِيْ مَعْلُوْمَاتِيْ.Maksudnya: “Ya Allah! Tuhan yang menghimpunkan manusia pada hari yang tiada keraguan padanya. Himpunkan barangan dan maklumat yang hilang daripadaku

WAJ 3104: Literasi Bahasa

FOLIO WAJ 3104: LITERASI BAHASA (SEMESTER 2, 2009)

KUMPUL:
1) semua laporan kumpulan masing-masing. (LAPORAN KUMPULAN)
2) PowerPoint (INDIVIDU):
a) Bunyi Alam
b) Bunyi Abjad

*untuk memudahkan, kumpul semua powerpoint ikut kumpulan masing-masing (seperti yang telah kamu kumpul sebelum di-BURN dalam CD pada semester 2 yang lalu)

softcopy: hantar kepada Cik.Azwani pada 18 Oktober 2010, Isnin, 9:30a.m

Sila hubungi Azwani, jika:
1. mengalami kesulitan memahami pengumpulan softcopy
2. kehilangan data softcopy semester lalu
3. tidak berpuas hati dengan pengumpulan softcopy
4. ingin memberi cadangan penambahbaikan folio untuk subjek ini

*semua pertanyaan atau komen serta cadangan adalah dialu-alukan. adalah lebih baik jikalau saudara-saudari bagi respons anda kepada pihak yang bertanggungjawab (Azwani) supaya segala kelemahan yang ada dapat diperbaiki secepat mungkin. jangan pula yang tidak puas hati tidak mahu bagi tahu tapi mengata di belakang. kita belajar dari kesilapan.

kata-kata hikmat pada kali ini ialah:
sebaik-baik manusia ialah orang yang berterus terang untuk ke arah kebaikan. =)

TERIMA KASIH.

yang benar,

Azwani Izzaura.

SOALAN ISL PKP 3107(FARAH)

SOALAN ISL
KOD MATA PELAJARAN : PKP 3107
NAMA MATA PELAJARAN : KAEDAH PEMULIHAN BAHASA MELAYU

1.      Melalui rajah jelaskan tahap-tahap perkembangan penguasaan bahasa kanak-kanak
 (JANE)

2.      Jelaskan secara ringkas tentang teori pemerolehan bahasa di bawa
 (SITI NURHIDAYAH)
·         Teori kognitif
·         Mentalis
·         Interaktionis
3.      Faktor-faktor yang mempengaruhi pemerolehan/penguasaan bahasA
 (YAN)
4.      Nyatakan masalah-masalah dalam penguasaan bahasa yang dihadapi oleh kanak-kanak (ELVY)
5.     Nyatakan prinsip-prinsip yang perlu guru laksanakan dalam intervensi bahasa
(AP)
6.      Nyatakan masalah yang dihadapi oleh pelajar dalam kemahiran mendengar
(REJIAH)
7.      Senaraikan aktiviti/kemahiran dalam mengatasi masalah kemahiran mendengar
(GRACE)
8.      Senaraikan masalah yang dihadapi oleh pelajar dalam kemahiran bertutur
(SHER)
9.     Jelaskan definisi membaca
10.  Faktor-faktor yang mempengaruhi kesedian membaca
(soalan gabung)(WANI)
11.   Bincangkan faktor-faktor yang menghalang kesedian membaca
(FARAH)
12.   Senaraikan aktivti yang guru boleh laksanakan dalam kemahiran kesedian membaca
(ERLIE)
13.   Senaraikan masalah yang dihadapi oleh kanak-kanak dalam menguasai membaca
(JIAH)
14.   Senaraikan dengan contoh kaedah mengatasi masalah membaca
(KATH)
15.   Jelaskan definisi kefahaman
16.   Bincangkan tahap-tahap kefahaman membaca kanak-kanak
(soalan 15 dan 16 gabung)(SAFHWAN)
17.   Jelaskan strategi pengajaran dan pembelajaran kefahaman
(KIVEN)
18.   Apakah yang anda faham tentang pengajaran kelas, berpasangan, individu dan kelas bercantum. (ALAN)
19.   Konsep dan definisi bahan bantu mengajar
20.   Jelaskan ciri-ciri bahan bantu mengajar yang berkesan
(soalan 19 dan 20 gabung)(ALOHA)
21.   Nyatakan kepentingan bahan bantu mengajar
(THAM SIEW GEE)
22.   Bina satu contoh rancangan pengajaran individu yang lengkap
(FLORA)

Week
Title
Task
1
Parts of speech/word classes
·         Conjunction (Azlan)
·         Interjection (Grace)
·         Prepositions (FarahDiana)
·         Choose a text to discuss the relevance and purpose behind the use of conjunctions, prepositions and interjections found in text
·         Students selects and complete at least one exercise for each part of speech
*gunakan teks yang sama
*combine nota dalam bentuk mind map
2
3
Listening and speaking skills
·         Listen for a variety of purposes
·         Respond to a variety of stimuli
(Safhwan, Kiven)
Research the topic on the assigned roles for a forum to be presented in the next lesson
*Cari tajuk forum dan isi untuk setiap watak dalam forum
*buat dalam bentuk mind map sahaja
4
Listening and speaking skills
·         Express opinions
·         Give personal responses
(Sher)
Write a reflection on the forum presented. (rujuk isi forum dalam week 3)
5
Reading skills
·         Barrett’s Taxonomy
o   Literal Comprehension
o   Reorganisation
(Flora, Erlie)
·         Select a variety text types.
·         Write the similarities and differences of the main ideas and supporting details presented in different text types.
*buat dalam bentuk mind map
6
Reading Skills
·         Barrett’s Taxonomy
o   Inferential Comprehension
o   Appreciation
(Kath, Re’G, Jayn)
In Group:
·         Read a story of your choice
·         Complete the following task based on the story
o   Identify the setting
o   List adjectives that describes the characters
o   State the tone /attitude of the writer
o   State the moral value of the story
o   Write a conclusion to the story
* Guna cerita yang sama
* buat dalam bentuk mind map
*conclusion buat yang simple saja
7
8
Writing for different Text Types
·         Report writing (Wani, Appy)
·         Search for a report
o   Present the report for peer feedback on
§  Format
§  Purpose/objective
§  Language
§  Audience
·         Buat dalam bentuk mind map sahaja
9
Writing for different text types
·         Summary writing(Yea)
Based on the report in week 8,  do a summary about it
10
Mid term Break
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
11
SBE
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
12
Writing for different Text types
·         Letter writing (Aloha)
Write an informal letter according to the correct format
13
Writing Academic Papers
(Dayah, Elvy, Yan)
In group:
·         Download an academic paper related to learners’ major course.
·         Study the academic paper and discuss its language aspects. (highlight the main points)
·         Paraphrase the highlighted sections of the given text.
·         Present it in a mind map
14
15
16
Writing Reflections
(Jiaa)
·         Download and read an article on reflection/critical reflection
·         Do a summary about the article (in mind map)
17


PRESENT THE NOTES IN MIND MAP~ SANKIU LOVELY TOMODACHI (^^)
LABEL IKUT WEEK+TITLE YEAH? SANKIUUU~~

EDU 3105 ( TUGASAN ISL)

No / week

Tajuk isl

Nama

1

Teknologi pendidikan

Yanti

2

Reka bentuk pengajaran

Elvy

3

Media pengajaran

Izatul

4

Perancangan, pemilihan, penghasilan dan penilai media pengajaran(Model ASSURE)

Grace

5

Asas Grafik

Shiraley Khan

6

Penggunaan Bahan-bahan 2 Dimensi dan 3 Dimensi

- pengertian bahan 2 D dan 3 D

Dayah

7

Penggunaan bahan-bahan 2 dimensi dan 3 Dimensi

- jenis-jenis bahan seperti carta, graf, realia dll

Farah

8

OHP dan transparensi

Kiven

9

Asas fotografi

- sejarah perkembangan forografi

- bahagian-bahagian asas dan fungsi kamera

- jenis-jenis dan aksesori kamera

Jayn

10

Asas fotografi

- teknik pengambaran

- komposisi

- fotografi digital

Erlie

11

Bahan audio

- penggunaan peralatan audio

- perancangan dan penyediaan rakaman

yea

12

Bahan audio

- rakaman dan suntingan

flora

13

Penerbitan video pendidikan

- jenis-jenis kamera video

- fungsi kamera video

- jenis-jenis syot

Rejiah

14

Penerbitan video pendidikan

- pergerakan kamera video

- proses penerbitan video

- Video digital

Aloha

15

Pengintegrasian teknologi maklumat dan komunikasi dalam P&P

- pemprosesan perkataan

- persembahan elektronik

Azlan

16

Pengintegrasian teknologi maklumat dan komunikasi dalam P&P

- hamparan elektronik

- pangkalan data

Saftwan

17

Pengintegrasian teknologi maklumat dan komunikasi dalam P&P

- penggunaan perisian dan alat pengaragan

- penghasilan pekej Multi media pembelajaran

AP

18

Pengintegrasian teknologi maklumat dan komunikasi dalam P&P

- penggunaan media interaktif dalam P&P

Kath

19

Isu-isu dan trend terkini dalam teknologi pendidikan.

Wani

TAKE ATTENTION!!

ESOK MESTI SIAP,COZ KITA NAK KUMPUL ESOK...RABU HANTAR FAIL DA..SEBARANG PERTANYAAN SILA HUBUNGI K.R.C D FACEBOOK&HP YANG BERDEKATAN...HAHAHAH :-)